Naar de homepage

« Nu actueel
   op jouwNAV

ForumForum

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reageer op onderwerpStart nieuw onderwerp
Dot Review: Nokia 500: solide PND komt souplesse tekort
 Rob Ot
plaatsen 13-02-2008, 12:58
Bericht #1

Reactie-robot
Bekijk de devices en jouwSpots van dit lid!

Groep: Robot
Sinds: 1-04-05

Geplaatste review:

Nu op jouwNAV:
Nokia 500: solide PND komt souplesse tekort

Na Nokia's eerste PND, de 330, kwam het tweede Finse model eind vorig jaar in de winkel. Wij reden enkele weken rond met de 500 Auto Navigation.

Klik op de kop om de review te bekijken...

Klik op 'REAGEER' als je op deze review wilt reageren...

De redactie
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 henkvanderspek
plaatsen 14-02-2008, 14:22
Bericht #2

200+ poster

Groep: Actieve leden
Sinds: 4-01-07

Mooi en helder verhaal Bart.
Kun je ook iets zeggen over:
de routing-kwaliteit
bereken snelheid (bijv vergeleken met die drie standaardroutes uit dat overzicht laatst)
snelheid herbereken
hoe POI's toevoegen
RDS-TMC: zoekt hij echt pas een andere zender als de eerst gevonden zender wegvalt of scant hij regelmatig de hele band af (zoals de Chicago)?

--------------------
Groet, Henk.

Chicago 9000 TMC R08 7.0.3551
NAVTEQ Q2/2006 2006/4/11 TMC Lanes
Transcend 4GB SD Card Ultraspeed 133x
Navteq Q2-2007 in test; IGO8 in test.
(Garmin Nuvi 300 BNL V9 in haar Matizje)
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 Bart Wijnen
plaatsen 14-02-2008, 15:10
Bericht #3

Redactie

Groep: Redactie
Sinds: 22-09-04

QUOTE(henkvanderspek @ 14-02-2008, 14:22) *
Kun je ook iets zeggen over:
de routing-kwaliteit

Op de routing kwaliteit is eigenlijk niets aan te merken. De Navteq kaarten zijn prima en het algoritme om routes te berekenen is ook goed, is mijn conclusie. Geen vreemde routes uitgestippeld.

bereken snelheid (bijv vergeleken met die drie standaardroutes uit dat overzicht laatst)

De snelheid van de routeberekening van deze Nokia verhoudt zich het best tot die van de Garmin nuvi 760 uit dat onderzoek. Het berekenen van de route naar Rome duurde net geen minuut, routes binnen Nederland gaan tussen 10 en 15 seconden. Het is dus geen snelheidswonder wat dit betreft.

snelheid herbereken

De snelheid van herberekenen is goed, het duurt mij echter iets te lang voordat de Nokia doorhebt dat je van de route afwijkt en aan het herberekenen slaat. De meeste door ons gereviewde apparaten zijn daarin sneller.

hoe POI's toevoegen

Daar kan ik helaas niets over zeggen. Dat heb ik niet bekeken in de review (goede tip voor de volgende reviews, trouwens) en het apparaat is inmiddels terug naar het PR-bureau van Nokia.

RDS-TMC: zoekt hij echt pas een andere zender als de eerst gevonden zender wegvalt of scant hij regelmatig de hele band af (zoals de Chicago)?

Op deze vraag kan ik ook geen antwoord geven. Het is namelijk niet duidelijk op welke zender er wordt afgestemd of op welke frequentie. Hierin is de gebruikersinterface niet duidelijk. Wat ik wel kan zeggen is dat je eigenlijk nooit lang zonder RDS/TMC-ontvangst zit wanneer je signaal te zwak wordt. Nogmaals gesteld dat het al een unicum is dat deze Nokia zonder draadantenne en zonder actieve mount een prima ontvangst heeft.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 henkvanderspek
plaatsen 15-02-2008, 08:03
Bericht #4

200+ poster

Groep: Actieve leden
Sinds: 4-01-07

good.gif dank je, compleet zo!

--------------------
Groet, Henk.

Chicago 9000 TMC R08 7.0.3551
NAVTEQ Q2/2006 2006/4/11 TMC Lanes
Transcend 4GB SD Card Ultraspeed 133x
Navteq Q2-2007 in test; IGO8 in test.
(Garmin Nuvi 300 BNL V9 in haar Matizje)
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 mariano
plaatsen 16-04-2008, 17:20
Bericht #5

...

Groep: Leden
Sinds: 16-04-08

Helaas is het bij mijn weten niet mogelijk om naar een GPS- coordinaat te navigeren.
Ik heb deze mogelijkheid nodig voor mijn werk waarvoor ik vaak naar het noorden van Scandinavie moet.
Hier zijn veel wegen naamloos en kun je dus alleen naar een coordinaat navigeren.
Op mijn vraag of deze navigatiemogelijkheid in de toekomst beschikbaar komt krijg ik vooralsnog van Nokia geen enkele reactie.
De Nokia 500 gebruik ik in de huurauto dus als carkit, mijn oude TomTom gaat mee voor de navigatie.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 JMEU
plaatsen 5-05-2008, 12:54
Bericht #6

...

Sinds: 5-05-08

Ruim een week in bezit en vijfdaagse tour door Duitsland gemaakt.
Vinden satellieten en eerste route en route her-berekening gaat snel. Vermijden snelwegen levert bij lange routes soms een error message op: te weinig systeembronnen voorhanden (4 GB SD kaartje geplaatst). Route keuzes: snel, langzaam, fiets, vrachtwagen, motor en voetganger alsmede snel of kortst. Vermeden kan worden: tolwegen, snelwegen en veerboot.anwijzingen zijn goed en meestal duidelijk, hoewel op landelijke (Landstrassen) soms wordt geroepen "rechts aanhouden" terwijl het kaartje rechdoor aangeeft en de weg slechts een flauwe bocht naar rechts maakt.
TMC werkt prima, in Duitsland worden de alternatieve routes snel uitgerekend en geadviseerd (anders dan NL waar je vrijwel geen alternatieve file vrije routes hebt.
Bijzondere berichten zoals omleiding via TMC of andere berichten zoals vermelden van afslagen worden op het scherm weergegeven maar zijn tijdens rijden slecht leesbaar. Het is wenselijk om tenminste een biep te horen wanner een bericht wordt weergegeven of het bericht (naar keuze) voor te lezen. Het wegenkaartje is op het scherm relatief klein omdat er links, onder en boven ruimte wordt ingenomen door informatie balken. Resultaat TMC berichten is alternatieve route, geen informatie wordt weergegeven over de reden, alleen een scherm aankondiging dat vanwege de verkeers situatie een alternatieve route wordt voorbereid. Geen informatie over de reden waarom (file, ongeluk etc.). Geen flitspaal waarschuwing. Alleen NL vrouwenstem voorhanden; prettige stem en goede verstaanbaarheid. FM zender, indien er geen MP3's worden afgespeeld wordt deze na 1 minuut uitgeschakeld (alleen de in Nederland verkochte versie?)! Autoradio afstemmen is lastig omdat een vrije FM frequentie gezocht moet wordenanders komt daar een storende omroepzender doorheen. Navi 500 kan op 5 verschillende FM zendkanalen (zelf te kiezen) worden ingesteld. TMC voorkeur radio station niet te kiezen. Functie FM zender levert weinig toegevoegde waarde omdat deze bij geen MP3 spelen na 1 minuut uitschakelt. Telefoon / carkit telefonie functies werken goed, echter contactenlijst downloaden vanuit compatible Nokia 6021, straat, postcode en plaatsnaam, land woren allemaal vermeld in vakje straat in Nokia 500, daardoor niet bruikbaar om als bestemmings adres te kiezen (Helpdesk Nokia onderzoekt oorzaak). Communicatie via Bluetooth met telefoon toestel goed (gelijktijdig met maar 1 toestel, mmer toestellen kunnen bekend zijn). POI's kunnen vanuit Navi 500 worden gebeld (uiteraard indien telefoonnummer wordt vermeld en Navi 500 via bleutooth in verbinding staat met mobiele telefoon). Geen SMS functies ondersteund. Map en POI updates: onbekend! Limburgse A73 Venlo-Echt ontbreekt (datum Navteq kaart Oct. 2007)! POI's aanpassen/toevoegen lijkt niet mogelijk. SD geheugenkaartje werd niet meegeleverd (alleen in NL?): extra kosten SD circa 20 Euro. West-Europa kaart neemt ongeveer 1.5 Gbyte (SD 4 GB kaart is mogelijk). Handleiding (boekje): matig. Nokia Support: matig (geen reactie op email, telefonische helpdesk is wel behulpzaam, het wachten is op de oplossing voor telefooncontacten download probleem. Nauwelijks of in feite geen Nokia website support of informatie voorhanden. Bij inschakelen vanuit de slaapstand is het soms noodzakelijk om taalkeuze en klok (en zomertijd) opnieuw in te stellen en da's lastig (default Czech en Dublin tijd). Conclusie: navigatie zonder toeters en bellen, carkit functie goed, gemakkelijk te bedienen.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 Sc0rPi0n
plaatsen 9-05-2008, 11:15
Bericht #7

...

Sinds: 9-05-08

Er is inmiddels een update uit:

Version 1.0.62 Date 17.04.2008

Speedcam support
- Speedcam information along your route can be shown during the navigation.

Music playlist
- The music player stores the current selection in a default playlist.
- The music player supports the usage of playlists in m3u format. The old playlist is cleared when a new one is loaded.
- The music player shows the list of contents on startup if no titles have been previously selected.

UI-responsiveness
- Previously you had to tap a line with special accuracy to select a menu item. This is now improved and it is enough to tap a selection zone to select a menu item.

Error Corrections
- The device now supports high capacity SD-cards. Previously the device had problems in recognizing some of the high capacity SD-cards.
- Video player now supports videos which have been produced with Nokia Video Manager.
- The device now supports downloading contacts from Nokia N72.

Kan iemand hem eens updaten en kijken of de 'problemen' verholpen zijn?
Dat van mp3 spelen via de fm zender zou toch wel erg handig zijn.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 V480
plaatsen 5-06-2008, 11:06
Bericht #8

...

Sinds: 5-06-08

Hallo,

ik ben nieuw hier en wilde toch even mijn verhaal over de Nokia kwijt.
Dit is mijn eerste navigatiesysteem. Ik heb wel eerder systemen gebruikt, maar niet uitgebreid.
Ik ben vrachtwagen chauffeur en heb voor deze Nokia gekozen, omdat deze de mogelijkheid heeft om te kiezen dat je met een vrachtwagen rijdt.

* Het eerste wat ik kwijt wil is dat ik geen verschil merk of ik gekozen heb voor vrachtwagen of auto.
De Nokia stuurt me door de meest onlogische en krappe straatjes en ook door wegen waar ik met de vrachtwagen niet in mag. Soms wil hij mem zelfs over een fietspad leiden. Ook bruggen die niet hoog genoeg zijn kent hij niet, maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht.

* Ook merk ik geen verschil tussen korste en snelste route. (Iemand meer ervaringen daarin?)
Wanneer ik ergens heen moet, heb ik vooral met de vrachtwagen het liefst de snelste route, dus doorgaande wegen en niet overal binnen door. De Nokia stuurt me vaak van de doorgaande 80/100KM weg af om dan dorpjes door te laten gaan waar je 50 of soms 30 mag en die ook nog vol liggen met drempels. (Niet leuk)

* Verder valt me op dat de aankomst tijd (ETA) continue opnieuw berekend moet worden. Wanneer ik al lange tijd op weg ben geeft hij bijvoorbeeld aan dat ik om 20:30 aan kom. Een kwartier later is dat al 20:45. Uiteindelijk kom ik om 21:00 aan.
Dit veranderd ook niet als ik de optie vrachtwagen geselecteerd heb en ook niet wanneer ik invoer dat mijn maximum snelheid 80KM/u is.

Verder natuurlijk ook prettige dingen.

* De houder vind ik persoonlijk erg prettig. Die zit als een huis en door de lange houder is het beeldscherm goed bereikbaar en zichtbaar in de vrachtwagen, omdat de voorruit verder weg zit. Ook bij drempels en hebbelige weggetjes zit het systeem erg goed en blijft vrijwel trillingsvrij hangen.

* Ook de handsfree functie is ideaal. Hier ook weer omdat ik veel in verschillende wagen rijdt en die zonder carkit zijn en ik toch vrij veel bel onderweg. Het koppelen vind ik zelf vrij simpel. Misschien omdat ik ernaast een Nokia N73 en 6230 gebruik. Je kan er wel alleen maar 1 per keer aan koppelen.

* Bediening en gebruik is makkelijk en begrijpbaar, ook tijdens het rijden wil het prima (zou niet moeten, maar soms is het even niet anders)
Ook voor iemand met weinig ervaring met deze systemen is dit prima te volgen.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 Jaaap
plaatsen 19-07-2008, 14:17
Bericht #9

...

Sinds: 19-07-08

Ik ben ook nogal teleurgesteld door de routeberekening (daar koop je het toch voor, dat de andere fratsen dan van goede kwaliteit zijn, is mar bijzaak).
Het lijkt of er nauwelijks met de verschillende wegen rekening wordt gehouden, zoals 30km zones, 80km snelwegen door steden met stoplichten ed., in de bergen afsnijdingen door onverharde (soms zelfs verboden) route of woonwijken.

Verder is er in de software update een flitswaarschuwing optie gekomen. Alleen er zijn geen databestanden hiervoor, nutteloos dus.

Een echte afrader.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht
 Sc0rPi0n
plaatsen 19-08-2008, 11:14
Bericht #10

...

Sinds: 9-05-08

Klopt,

De flitspalen optie staat bij mij ook aan, maar nog nooit iets gehoord terwijl ik er toch wel een paar heb gezien op een route van en naar België.

Verder nog een paar minpunten is inderdaad de routeberekening.

Ik reed laatst op een weg en toen werd ik via polderwegen geleid naar een doodlopende weg en daar kon ik volgens het systeem gewoon doorrijden?? Niet echt handig zo.

Omgedraaid en toen gaf hij ineens een andere route aan.

Verder vind ik dat Nokia een betere update moet uitbrengen (ik kan de oude niet meer terugvinden op de site) en tevens dat ze de kaartgegevens eens moeten bijwerken.

Ik zit er sterk aan te denken om maar dit apparaat te verkopen en een TomTom aan te schaffen. Waar ik wel regelmatig updates van zie voorbij komen. Leuk dat er een FM transmitter in zit, maar dat je hem niet kan gebruiken schiet niet veel op.
Naar bovenkant pagina

+Citeer dit bericht

Reageer op onderwerpStart nieuw onderwerp
In totaal bekijken op dit moment 1 bezoekers dit topic. Daaronder 1 gast(en) en 0 anonieme leden.
De hier nu actieve leden zijn:

Print-versie Het is nu: 10-09, 14:50